PERUSTAMINEN

Kilpailuhenkisiä moottorimiehiä kokoontui 28.4.1963 Lieksan Seurahuoneelle pohtimaan lajinsa kehittämistä. Koettiin tarpeelliseksi perustaa moottorikerho ja nimeksi otettiin Lieksan Moottorikerho ry, joka rekisteröitiin ja hyväksyttiin yhdistysrekisteriin seuraavan vuoden puolella 20.2.1964.

Puheenjohtajaksi tuli Pekka Luukkainen, varapuheenjohtajaksi Tapio Kolu, sihteeriksi Pertti Hallikainen, rahastonhoitajaksi Elis Damsten, muiksi jäseniksi Tauno Tiilikainen, Tuomo Härkönen, Aulis Kaverinen, Erkki Reijonen ja Olavi Härkönen.

Silloinenkin toiminta tarvitsi tosi innokkaita vetäjiä, niinpä puheenjohtaja Pekka Luukkaisen kuoleman jälkeen toiminta alkoi hiipua pikkuhiljaa ja lopulta loppui kokonaan.

Siirryttiin sitten 70-luvun loppupuolelle jolloin Lieksassa toimi muutamia motocrossista kiinnostuneita kilpa-ajajia ja innokkaita matkapyöräilijöitä. Tällöin historia toisti itseään, nuoret aktiiviset moottorihenkiset ihmiset kokoontuivat ja perustivat tietämättään Lieksan Moottorikerhon uudelleen. Toimintaa ryhtyi vetämään puheenjohtajana Timo Honkanen, varapuheenjohtajana Seppo Honkanen, sihteerinä Seppo Komulainen, rahastonhoitajana Timo Nevalainen, muina jäseninä Pekka Ahtiainen, Simo Ahtiainen, Erkki Nuutinen, Jari Honkanen ja Ari Kirjavainen. Näitä tietoja ei ole rekisteröity yhdistysrekisteriin.

Koska kilpailutoimintaa haluttiin laajentaa ja osallistua matkailupuolella myös kansainväliseen toimintaan, koettiin, että Lieksan on saatava rekisteröity kerho. Vuonna 1980 kerho sitten päätettiin rekisteröidä ja niinpä rekisteriviranomaiset kaikkien yllätykseksi ilmoittivat, että Lieksan Moottorikerho ry on jo perustettu. Otettiin yhteys Suomen Moottoriliittoon, josta ilmoitettiin, että toimintaa ei ole ollut useaan vuoteen. Todettiin, ”mutta tyhjähän sinne on perustaa uutta kerhoa, kun siellä jo sellainen on, vaan otetaan nimi käyttöön ja rekisteröidään se uusilla toimihenkilöillä”.

Puheenjohtajaksi valittiin Timo Honkanen, varapuheenjohtajaksi Markku Pyykkö, sihteeriksi Seppo Tikkanen, rahastonhoitajaksi Seppo Komulainen, jäseniksi Hannu Valtonen, Pekka Ahtiainen ja Kari Tahvanainen. Nimien rekisteröinti tapahtui 20.8.1980 ja Suomen Moottoriliitto käsitteli hakemuksen ja hyväksyi kerhon liiton jäseneksi uudelleen 1.10.1980.

TOIMINTAA

Kerhon jäsenmäärä oli 80-luvulla n.30 henkeä. Vuosien saatossa kerhoon on liittynyt jäseniä ympäri suomea lähinnä matkailutapahtumien kautta saatujen ystävyys suhteiden kautta ja jonka myötä jäsenmäärä nousi toiselle sadalle ja on nykyiselläänkin n.90 henkilöä.

LMK on tunnettu kerho myös kansainvälisesti. Kerhojoukkueiden maailmanmestaruuksia on saavutettu moottoripyörä-joukkueella 1982 Sveitsistä, 1986 Unkarista, 1987 Ranskasta, 1996 Tunisiasta ja mopo-luokan MM-joukkueeseen Norjassa 1995 kuului myös viisi Lieksan Moottorikerhon edustajaa. Mopedilla joukkue on käynyt myös fim-rallissa Ruotsin Jönköpingissä. Harva mopo-mies on näin ajanut Lieksaa maailmankartalle. Näiden lisäksi palkintoja on kertynyt lukuisten moottoripyörätapahtumien pisin matka-kilpailujen 1-palkintoja, niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Lieksan Moottorikerholla on ollut oma Sudenajo-kokoontumisajo jo vuodesta 1986 lähtien.

Puheenjohtajat 1980–2007:

Timo Honkanen 1980-1981

Veijo Komulainen 1982-1984, 1992-2001

Markku Pyykkö 1985-1987

Kari Nevalainen 1988-1991

Kari Vartiainen 2002

Sami Kiiskinen 2003-2005

Jari Muikku 2005-2009

Seppo Kasslin 2009-2010

Jari Ruokolainen 2011-2012

Seppo Kasslin 2013-2014

Pasi Heino 2015

Santtu Nevalainen 2016